A német televízióban alaposan elemezték, hogy milyen kihívásokkal néz szembe Magyarország Trump politikája következtében.

Orbán Viktor Trump-pártisága sem nyújt védelmet a magyar járműipar számára: a győri beszállítók már most is nehézségekkel küzdenek az amerikai vámok következményeként, miközben a munkavállalók a megélhetésük miatt aggódnak.
A német közszolgálati televízió, a Das Erste, az Europamagazin című műsorában alapos riportot szentelt annak, hogyan érinti a magyar járműipart az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti vámháború. A riport bevezetőjében kiemelték, hogy a Fehér Ház bejelentette: 50 százalékos büntetővámot tervez bevezetni minden, az EU-ból származó termékre. Bár az intézkedés hatályba lépését jelenleg elhalasztották, a döntést nem vonták vissza. E helyett szerdától a vámok már 50 százalékot tesznek ki az acél- és alumíniumtermékekre. A műsor hangsúlyozza, hogy noha ez a folyamatos zsarolás rendkívül frusztráló, a gazdasági következmények már most érezhetők – és Magyarország sem kivétel, éppen ott, ahol Orbán Viktor miniszterelnök nyíltan kiáll Trump mellett.
A már érvényben lévő 25%-os vám, amely az autók és azok alkatrészei ellen irányul, különösen súlyosan érinti Győr térségét. Itt működik a Qualitative Production Zrt., amely motoralkatrészeket gyárt többek között olyan neves autómárkák számára, mint a Renault, BMW és Audi. A riportban megszólaló munkatársak, köztük Kovács László, hengerfejeket ellenőriznek, csiszolnak és políroznak. Amennyiben a méretek nem felelnek meg a követelményeknek, beavatkozásra van szükség: a gépeket újra kell kalibrálni. Jelenleg azonban nem a gyártási hibák okozzák a legnagyobb problémát, hanem a geopolitikai feszültségek. Kovács elmondta, hogy a vámviták következményeit közvetlenül érzik a bőrükön, hiszen a megrendelések száma drámaian csökkent, és a munka stabilitása is kérdésessé vált.
Több munkatársukat kénytelenek voltak néhány napra vagy akár hetekre is hazaküldeni. Ennek következtében sokan kénytelenek voltak elhalasztani a lakás- vagy autóvásárlási ambícióikat is.
A cég vezetője, Bogisich Ferenc szerint az autóipar egyébként is folyamatosan változik - elég csak az elektromos hajtásra való átállásra gondolni -, de az ilyen típusú vámintézkedések különösen nehezen kiszámíthatók. Úgy fogalmazott: amit eddig hallottak a vámokról, az ijesztő. Úgy tűnik, Trump hol ezt mondja, hol mást, majd újrakezdi. A legrosszabb a bizonytalanság, fogalmazott a szakember.
A riport hangsúlyozza: a járműipar a magyar ipar húzóágazata, a GDP 20 százalékát adja, az itt előállított termékek több mint 90 százalékát exportálják. A megrendelések visszaesése tehát közvetlenül sújtja a magyar gazdaságot. Ez a helyzet nincs összhangban azzal a képpel, amelyet Orbán Viktor közvetít magáról, hiszen a miniszterelnök rendszeresen Trump-pártiként jelenik meg a nyilvánosságban, és megvédi annak politikáját. A műsor szerint a magyar kormány nem Trumpot, hanem az Európai Uniót hibáztatja, mondván, az EU-nak számítania kellett volna a vámtarifákra, de nem tett semmit.
A riport különös figyelmet szentel Győr helyzetének, amely az utóbbi években az autóipar dinamizmusának köszönhetően folyamatos fejlődésen ment keresztül. Pintér Bence, a város polgármestere hangsúlyozza, hogy az Audi-beruházás következtében az ipari park szinte teljesen megtelt, és a helyi lakosság megélhetése több tízezer ember számára közvetlenül összefonódik az autógyártással. Ezen felül, a befolyó iparűzési adók révén a város képes volt egy új stadiont is létrehozni, ahol jelenleg Európa egyik legsikeresebb női kézilabdacsapata játssza hazai mérkőzéseit. Ráadásul a csapat nemrégiben, már hetedik alkalommal hódította el a Bajnokok Ligáját, ami tovább emeli Győr sportéletének presztízsét.
A polgármester véleménye szerint, ha az autóipar válságba kerül, az nem csupán az adóbevételek csökkenéséhez vezet, hanem megkérdőjelezi azt is, hogy például a belvárosi felújításokra elegendő forrás áll-e majd rendelkezésre.
A műsor zárásaként visszatértünk a Qualitative Production Zrt. munkatársaihoz, akik a munkaidőn kívül is a vámvita következményeit mérlegelik. Kovács László kifejtette, hogy a megrendelések csökkenése miatt a stabil foglalkoztatás nem tűnik biztosnak, így a jövőbeli terveiket – mint például házépítést és autóvásárlást – egyelőre kénytelenek voltak félretenni. Reménykednek abban, hogy a közeljövőben megoldás születik a válságra, és újra kialakulhat egy kiegyensúlyozott viszony Európa és az Egyesült Államok között.
Munkatársunk nemrégiben mutatta be, hogy mennyire kockázatos az iparpolitika egyetlen ágazatra, az elektrifikációra építése. Ennek ellenére a BYD kínai járműgyártó Magyarországra hozza az európai fejlesztési központját is a szegedi autógyár mellett, amit Vang Csuan-fu elnök-vezérigazgató budapesti látogatásán jelentettek be. A 100 milliárd forintos beruházás ötödét a magyar állam finanszírozza. Bár a kormány fejlesztési központként hivatkozik az új egységre, főként értékesítési és adminisztratív feladatokat lát majd el. Orbán Viktor szerint ez illeszkedik a nemzetstratégiába, elemzők viszont a túlságosan szűk ipari fókusz miatt figyelmeztetnek: a gazdaságpolitika túl nagy kockázatot vállal. Elemzésünket itt olvashatja el: