Új fejlemények az Air India tragédiájának kapcsán: egy titokzatos szivárgás állhat a gép lezuhanásának hátterében.

Mike Andrews, az amerikai ügyvéd, aki több mint 90 áldozat családját képviseli – beleértve a katasztrófában elhunyt 52 brit állampolgár hozzátartozóit is – új megközelítéssel állt elő. Állítása szerint a gép kapitányát és másodpilótáját tévesen tartják felelősnek a tragikus eseményért, számolt be róla a brit The Mirror című lap.
A Boeing 787 Dreamliner az ahmadábádi repülőtér mellett zuhant le közvetlenül a felszállás után. A kezdeti jelentések szerint Sabharwal kapitány manuálisan kapcsolta le mindkét hajtómű üzemanyag-ellátását, ám Andrews szerint erre nincs elegendő bizonyíték.
Aki nem rendelkezik minden szükséges információval, mégis a pilótákat hibáztatja, az csak spekulál. És ez nem tisztességes az áldozatokkal szemben, és nem tisztességes a pilóták családjaival szemben sem, mert ők is áldozatok
- nyilatkozta a jogász.
Andrews négy vallomásra utal, amelyek szerint a vele beszélgető személyek "technikai és mérnöki" jellegű problémákról számoltak be. Az ügyvéd véleménye alapján a Boeing 787 Dreamliner ivóvízrendszerének (potable water system) meghibásodása játszott közre a katasztrófa bekövetkeztében.
A férfi úgy véli, hogy vízszivárgás lépett fel, amely érintette az elektronikai rendszereket. Ez a szivárgás rövidzárlatot idézett elő, amely megszakította a hajtóművek áramellátását. Szerinte ez magyarázatot adhat arra, miért aktiválódott a gép vészhelyzeti áramforrása a baleset előtt. Ezzel a RAT, azaz a ram air turbine nevű rendszert említi, amely a hajtóművek leállásakor automatikusan működésbe lép, hogy biztosítsa a gép kritikus rendszereinek áramellátását.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) már egy hónappal a katasztrófa előtt, májusban figyelmeztetést adott ki a Boeing 787-esek vízszivárgásával kapcsolatban. Mi több, a hatóság elrendelte bizonyos gépek ellenőrzését a szivárgásról szóló jelentések hatására, állítja az ügyvéd.
A légitársaságokat kötelezték arra, hogy alaposan vizsgálják át a hiányzó vagy sérült tömítéseket, mivel ezek "lehetővé teszik a víz behatolását az elektronikai eszközök réseibe, ami potenciálisan elektromos rövidzárlatokhoz és a létfontosságú repülési rendszerek működésének elvesztéséhez vezethet."
Andrews már készül a jogi csatára, millió dollár értékű kárigényt nyújthat be a Boeing ellen. Az ügyvéd azért harcol, hogy hozzáférjen a teljes nyomozati anyaghoz, de egyelőre csak a repülési adatrögzítő és a pilótafülkében rögzített hangfelvétel töredékeit sikerült megszerezni és elemeztetni.
"Szükségünk van ezekre az adatokra. Mindenki megérdemli, hogy kiderüljön az igazság. Amíg ez nem történik meg, lehet, hogy igazságtalanul hibáztatnak valakit, elég volt a találgatásokból" - fogalmazott Andrews.
A katasztrófa egyetlen túlélője Vishwash Ramesh, a leicesteri 40 esztendős brit állampolgár, aki a 11A számú ülésen foglalt helyet. Sajnos öccse, a 27 éves Nayan Kumar Ramesh nem élte túl a tragikus eseményt.
A West London-i Syed család életében egy szörnyű tragédia sújtott le. Javed Syed (37) és felesége, Mariam (35), együtt utaztak gyermekeikkel, a hatéves Zaynnal és a négyéves Amanival, amikor a sors kegyetlen csapást mért rájuk.
A Boeing eddig még nem válaszolt Andrews ügyvéd megnyilatkozásaira.