Hollywood hagyományosan a férfiak birodalma volt, és jelenlegi jelek szerint ez a tendencia továbbra is megmarad.

A legújabb kutatások rávilágítanak arra, hogy a női rendezők filmjei gyakran kiemelkedőbb sikereket érnek el, mint férfi kollégáik munkái; gondoljunk csak a Barbie-ra, amely világszerte hatalmas népszerűségnek örvend, vagy A szer című alkotásra, amely elismeréseket zsebelt be, és a Kivérző szerelemre, amely merész koncepcióival tűnik ki. Ennek ellenére Hollywood még mindig vonakodik a változástól, és a legfrissebb jelentések szerint 2024-re sem történt előrelépés a nők pozíciójában a filmes szakmák kulcsszerepeiben. Mindez a Jókislány, A nő reflektorfényben és The Fire Inside filmesek által megvalósított projektekkel szemben is aggasztó, melyek ugyanúgy új perspektívákat kínálnak, de a változás iránti elköteleződés még mindig hiányzik.
A 2024-es év legmerészebb és legelismertebb filmjei Hollywoodban nők rendezésében születtek, kezdve a feszültségteljes thrillerektől, mint a Jókislány és a Kivérző szerelem, egészen a műfaji horrorfilmekig, mint A szer, valamint a motiváló sportdrámákig, mint a The Fire Inside. Azonban a Variety megállapította, hogy ezek a női alkotók továbbra is a kivételek, nem pedig a szabály, ezzel hangsúlyozva a filmiparban tapasztalható nemi egyenlőtlenséget.
A San Diegó-i Állami Egyetem Nők a Televízióban és a Filmben Tanulmányi Központjának legfrissebb kutatása rávilágított, hogy a 250 legnagyobb bevételt elérő, amerikai forgalmazású film rendezői között csupán 16 százalékot képviselnek a női alkotók. Ez a szám gyakorlatilag megegyezik a 2023-ban női rendezők által készített filmek arányával is. Ráadásul, ha a kasszasikerlistát vizsgáljuk, azt tapasztaljuk, hogy a helyzet nem mutat javulást, sőt, a nők részvételi aránya a legnagyobb sikereknél továbbra is aggasztóan alacsony.
Néhány ilyen film, mint például Rachel Morrison The Fire Inside című műve, 2024 végén debütált a mozikban, de a bevételi statisztikák még nem véglegesedtek. Más filmek, mint Anna Kendrick Nő a reflektorfényben című streaming sikeréhez viszont nem volt mozi bemutató, ezért ezek nem találhatók meg a San Diegó-i Állami Egyetem által végzett kutatásban.
Érdekes megfigyelni, hogy számos ilyen film, mint például Rose Glass "Kivérző szerelem" vagy Alice Rohrwacher "A kiméra", indie kiadók kezei között látott napvilágot. Ez azt jelenti, hogy nem a nagy stúdiók népszerű produkciói között találhatóak, így bevételeik gyakran elenyészőek. Még e körülmények mellett is a statisztikák azt tükrözik, hogy a női rendezők helyzete az elmúlt év során nem tapasztalt jelentős javulást.
Martha Lauzen, a tanulmány szerzője és a központ igazgatója olyan filmesek teljesítményét emelte ki, mint Coralie Fargeat (A szer) és Halina Reijn (Jókislány), miközben sajnálkozott egy olyan iparág helyzetén, amely nem tett nagy előrelépést a női filmesek felemelése terén.
Az utóbbi években a kiemelkedő női filmesek, mint Greta Gerwig, Jane Campion és Chloé Zhao, lenyűgöző eredményeket értek el, ám ezek a sikerek nem feltétlenül hoztak magukkal új lehetőségeket a többi női alkotó számára. Miközben néhányan reflektorfénybe kerültek, sok más tehetséges nő számára továbbra is zárva maradtak az ajtók, és a kiváltságosok által megélt láthatóság nem jelentett számukra új munkahelyeket.
- mondta Lauzen egy nyilatkozatban. A Celluloid Ceiling című könyvében Lauzen 27 évre visszamenőleg vizsgálta a nők foglalkoztatását a filmszakmában, így évtizedes perspektívával rendelkezik a témában. A tanulmányhoz 2024-ben 3300 stáblistát vizsgált meg, hogy eredményt kapjon.
A férfiak felülreprezentáltak voltak a filmes forgatásokon betöltött egyéb kulcsszerepekben is, nem csak rendezőként, bár a nők bizonyos területeken javuló tendenciát mutattak. Több nőt alkalmaztak operatőrként, forgatókönyvíróként és producerként 2024-ben. A 2024-es 250 legjobban teljesítő filmjében dolgozó operatőrök 12 százalékát tették ki a nők, ami 5 százalékos javulást jelent. Az említett filmeken dolgozó forgatókönyvírók 20 százaléka volt nő, ami már csak 3 százalékos növekedést jelent, míg az összes producer 27 százalékát tették ki nők, ami egy százalékpontos növekedést jelent.
A nők szerepe a zenei iparban továbbra is korlátozott maradt, mivel a legnagyobb bevételt hozó 250 film közül csupán 9%-ának zenéjét jegyzik női komponisták. Ez a szám 5%-kal alacsonyabb az előző évhez viszonyítva. A szerkesztők között a női arány 20%-ra csökkent, ami 1%-os visszaesést jelent, míg a vezető producerek esetében a női részarány 22%-ra esett vissza, ami két százalékpontos csökkenést mutat az előző évi adatokhoz képest.
Amikor női rendezők irányították a filmeket, sokkal valószínűbb volt, hogy más nőket is bevonnak a kulisszák mögötti fontos szerepekbe, mint a férfiak által készített alkotásoknál. Azoknál a filmeknél, ahol legalább egy női rendező dolgozott, az írók között 52 százalék, a vágók között 27 százalék, míg az operatőrök között 34 százalék volt a női részvétel aránya. Ezzel szemben a férfi rendezők filmjeinél ezek a számok sokkal alacsonyabbak voltak: 12 százalék az írók, 17 százalék a vágók, és mindössze 5 százalék az operatőrök esetében.
Ezek a számok valóban sokkolóak. Bár a jelenlegi helyzet, amelyet a zsugorodás és a konszolidáció jellemez, sok mindent magyarázhat, érdemes megjegyezni, hogy Hollywood már évtizedek óta küzd ezzel a problémával.
- hangsúlyozta Lauzen, utalva a szigorú megszorításokra, a folyamatosan átalakuló üzleti modellekre és a vállalati egyesülésekre, amelyek a filmtörténet ezen viharos időszakát meghatározták. Ugyanakkor ez az időszak lehetőséget biztosított nők számára, akik olyan kasszasikereket alkottak, mint a Barbie, valamint Oscar-díjas filmeket, mint a Nomádok földje és A kutya karmai közt. Mindezek az eredmények azonban még nem teremtették meg a szilárd alapot más női alkotók számára a jövőbeni sikerhez.