Újra felüti a fejét a csalás egy formája, amely az MNB nevével él vissza: a csalók most piackutatásra és bankkártyás támadásokra hivatkoznak, hogy megtévesszék az embereket.


Telefonon hívják fel az embereket, és úgy próbálják meg kicsalni a pénzüket ezekkel a módszerekkel. Honnan lehet tudni, hogy tényleg az MNB hív-e minket és miről ismerni fel a csalókat? Mutatjuk!

Újabb módszerként piackutatásra, bankkártyatámadásra hivatkoznak a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nevében telefonáló csalók. Honnan lehet tudni, hogy akivel beszélünk, az kiberbűnöző vagy tényleg a jegybank alkalmazottja? Íme!

A Magyar Nemzeti Bankra hivatkozó, 2023 szeptemberében indult adathalász támadások, valamint a tavalyi májusi és szeptemberi kísérletek után most újabb telefonos csalási kampány vette kezdetét, melynek során kiberbűnözők az MNB nevével visszaélve próbálnak becsapni embereket. A jegybank legfrissebb közleménye szerint a csalók piackutatásra és az ügyfelek bankkártyáiról állítólagosan indított jogtalan tranzakciók miatti egyeztetésre hivatkoznak, amikor felhívják a gyanútlan áldozatokat. Céljuk, hogy kiderítsék a banki adataikat, és végül ellopják a pénzüket. Az MNB ügyfélszolgálatára az idén eddig 172 bejelentés érkezett azzal kapcsolatban, hogy az emberek az MNB nevében történő csalásokról számoltak be.

A csalók egy különösen rafinált csoportja a telefonos kommunikáció során a Magyar Nemzeti Bank munkatársaként mutatkozik be. Ezek a csalók azt állítják, hogy jogtalan utalásokat, készpénzfelvételeket vagy akár limitemeléseket észleltek a hívott fél bankszámláján, ezért sürgősen "adatokat kell egyeztetniük". Céljuk, hogy megszerezzék a bankszámla vagy bankkártya részleteit, beleértve a tulajdonos nevét, a kártyaszámot, valamint a kártya hátoldalán található háromjegyű CVC-kódot. Ezeket az információkat felhasználva online vásárlásokat indítanak, jellemzően olyan nemzetközi webáruházakban, ahol nem szükséges a kétfaktoros azonosítás, így könnyedén hozzáférnek az ügyfelek pénzéhez. Egy másik csoport szintén az MNB nevét használja fel, de ők "telefonos piackutatást" végeznek. A hívás során azt firtatják, hogy az ügyfél mennyire tájékozott a banki csalásokról. A beszélgetés során ügyesen eloszlatják a hívott fél gyanúját, és végül egy ponton elkérik tőle a banki adatait, ezzel további kockázatot jelentve az ügyfelek pénzügyi biztonságára.

Az MNB soha nem kér el ügyfeleitől telefonon vagy elektronikus úton bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat. Ugyanez érvényes a bankokra is. Ha valaki ilyen információkat kér tőlünk telefonon, szinte biztosak lehetünk benne, hogy csalóval van dolgunk. Ilyen helyzetben a legjobb, ha azonnal megszakítjuk a beszélgetést, és felhívjuk az MNB ügyfélszolgálatát a +36-1-428-2600-as számon, hogy ellenőrizzük, valóban ők kerestek-e minket. Figyeljünk arra is, ha a másik fél sürgető vagy fenyegető modort alkalmaz, mert ez további figyelmeztető jel lehet. Ilyen esetekben érdemes azonnal letenni a telefont.

Related posts