Közeleg a szigorú szabályozás: Lehetséges, hogy betiltják a műszaki vizsgával nem rendelkező autók értékesítését. Vajon megrengeti ez a használt autópiacot?


Az Európai Unió új szabályozási keretet dolgoz ki a használt autók piacára vonatkozóan, amelynek következtében megszűnnek a műszaki vizsgával nem rendelkező járművek hirdetései.

Alapjaiban változtathatja meg az Európai Unió újonnan benyújtott szabályozási javaslata a használt autók kereskedelmét. A javaslat szerint 2026-tól csak olyan járművek értékesítése lesz megengedett, amelyekhez hiteles műszaki állapotigazolás tartozik. Ez különösen érinti az online hirdetéseket, ahol a szabályozás szigorúbban lép érvénybe. Ezzel a lépéssel véget érhet a "műszaki állapot nélküli" hirdetések kora, ami komoly hatásokkal járhat az iparág számára - számolt be erről a Bild újság.

Az új előírások értelmében kizárólag érvényes műszaki vizsgával rendelkező járművek értékesítése lenne megengedett. Amennyiben a jármű nem rendelkezik érvényes műszaki vizsgával, az eladónak kötelezően be kell mutatnia egy független szakértői véleményt a jármű állapotáról. Ennek a szakvéleménynek a megszerzése jelentős költségekkel járhat, amely típustól és az adott ország árpolitikájától függően akár több tízezer forintot vagy eurót is kitehet. A szabályozás elsősorban az online hirdetésekre vonatkozik, de kiterjed a magánimport, export és az újraregisztrálás folyamataira is.

A javaslat fő célja, hogy megakadályozza a roncsautók illegális külföldi exportját, valamint visszaszorítsa a nem környezetbarát járművek szétszerelését. Emellett szeretnék javítani az európai járműállomány biztonságát és környezetvédelmi normáit is.

A változás különösen azokat érinti majd, akik műszaki nélküli autót árulnának az online piactereken (pl. Használtautó.hu, Mobile.de, Facebook Marketplace). De azokat is érinti, akik külföldről vásárolnak vagy exportálnak járművet, valamint a kisebb kereskedéseket, amelyek gyakran adnak-vesznek olcsó, korlátozott állapotú járműveket.

A német autóklub (ADAC) véleménye szerint a javasolt intézkedés aránytalanul csorbítja a tulajdonosok jogait, és a túlszabályozás mértékét értelmetlennek tartják. Emellett más aggályokat is felvet, hiszen számos német politikus úgy véli, hogy a javaslat jelentős adminisztratív terhet róna a polgárokra.

A kritikák alapvetően arra fókuszálnak, hogy az eladó jogai sérülnek, ha nem rendelkezhet szabadon a saját járműve sorsáról. Ugyanakkor a szabályozások komoly mértékben megemelhetik az autóeladások költségeit, ami a használtpiaci forgalom csökkenéséhez vezethet, különösen a belépő szintű szegmens tekintetében.

A javaslatot az Európai Parlament az idei őszi ülésszak során fogja megvitatni. Amennyiben zöld lámpát kap, az új szabályozás 2026-tól léphet életbe. A pontos részletszabályok, mint például a szakértői véleményekkel kapcsolatos követelmények, a tagállamok hatáskörében maradhatnak, viszont az irányelv egy kötelező érvényű keretet biztosítana a tagállamok számára.

Nem lenne lehetséges hirdetni vagy értékesíteni olyan járművet, amely nem bír érvényes műszaki vizsgával vagy nem rendelkezik igazolt forgalomképességgel. Az eladás előtt az eladóknak további költségekkel és adminisztratív teendőkkel kellene számolniuk. Ezáltal a piac tisztábbá válna, mivel eltűnnének a használhatatlan vagy trükkösen árusított autók.

A szegényebb társadalmi rétegek számára komoly nehézségeket okozhat, ha kevesebb elérhető autó marad. A magánimport mértéke és a külföldi piacra irányuló értékesítés drámai csökkenésen mehet keresztül. Ezen kívül a kisebb kereskedések forgalma is jelentősen visszaeshet, ami akár a működésük megszűnéséhez is vezethet.

Related posts