Lázár János szavaival élve, Mohács és Baja nem csupán települések, hanem a Balkán kapujaként funkcionáló stratégiai pontok, amelyek kulcsszerepet játszanak Magyarország kapcsolatában a déli szomszédokkal. E térségek gazdasági és kulturális élete, valamint


Mohács és környéke izgalmas átalakuláson megy keresztül a következő években, hiszen jelentős beruházások indulnak a közlekedési infrastruktúra, városépítés és kulturális örökség megőrzése terén. Ezt az építési és közlekedési miniszter jelentette be csütörtökön a festői Duna-parti városban, ahol a jövőbeni fejlesztések célja a város élhetőségének és vonzerejének növelése.

Ahogy említette, Mohács a 2028 nyarára tervezett új Duna-híd, valamint a folyó keleti és nyugati partján kiépülő új úthálózat és a szintén készülő kereskedelmi kikötő üzembe helyezése révén pár éven belül logisztikai központtá és jelentős ipari központtá alakul át.

A térség fejlődése szorosan összefonódik Magyarország és Szerbia partnerségével, hiszen az utóbbi intenzív vasúti és közúti fejlesztéseket valósít meg a Vajdaság területén. A két ország közötti megállapodás értelmében Magyarország kulcsszereplővé válik a Balkán számára, biztosítva ezzel a kapcsolatot Európa és az Európai Unió irányába.

Kiemelte, hogy Röszkén zajlik az egyik legfontosabb határforgalom Európában, ezért a jövőben terveik között szerepel ennek a forgalomnak a három részre való felosztása. A meglévő röszkei átkelő fejlesztése mellett új átkelőt létesítenek Tompánál, és emellett 24 milliárd forint értékben felújítják a hercegszántói átkelőt is.

Az úgynevezett Bácska-projektbe illenek a mohácsi és bajai fejlesztések is, mondta, hiszen "az ország kapuja lesz a szó szoros és átvitt értelemben a Balkán felé Mohács és Baja városa" - fogalmazott.

Lázár János szavai szerint a tervek alapján az M6-os autópályát a hercegszántói határátkelőhöz fogják kapcsolni. Az első lépésként 2026-ra megvalósul az M6-os autópálya és Mohács közötti szakasz építése, ezt követi 2028 nyaráig a négysávos mohácsi Duna-híd kialakítása, valamint a Duna-híd és az 51-es főút közötti 19 kilométeres útszakasz revitalizációja. A projekt összköltsége 390 milliárd forint, melyet a Hercegszántó és Baja közötti négysávos összeköttetés megvalósítása követ majd.

A Mohács környéki közlekedési beruházásokra már 60 milliárd forintot fizettek ki a kivitelezőknek, így meg is indultak a munkálatok az M6-os és Mohács között, és hamarosan megtörténnek a híd építéséhez szükséges telekkisajátítások.

Bejelentette: 2025-től várhatóan javulni fog a térség megközelíthetősége Horvátország irányából, mivel új autópályás átkelő létesülhet a következő nyárig. Ez a fejlesztés a horvát hatóságok által az M6-os autópálya határig történő kiterjesztésének köszönhetően valósulhat meg.

Jelenleg folyamatban van az M6-os autópálya Szigetvárig történő kiterjesztésének tervezése, amely lehetőséget adna a Pécs és Szigetvár közötti közlekedési kapcsolat megerősítésére. Ezen felül, a jövőbeni fejlesztések során érdemes lenne fontolóra venni Kaposvár gyorsforgalmi úttal történő összekapcsolását Szigetvárral is – tette hozzá a szakértő.

Az is a tervek között szerepel, hogy az M9-est, azaz a szekszárdi Duna-hidat összekössék a tompai határátkelővel, egy 50 kilométeres új autópálya-, illetve gyorsforgalmi útszakasszal - mondta.

Mohács folyamatos fejlődése érdekében fontos lépés a város logisztikai központtá való átalakulása, amelyet az új kereskedelmi kikötő kiépítése is elősegít. Jelenleg elemzik, hogy érdemes-e vasúti fejlesztéseket megvalósítani Mohács és Bátaszék között az árufuvarozás hatékonyságának növelése érdekében.

Az emlékévhez kapcsolódó fejlesztésekkel kapcsolatban elmondta, hogy 2026. augusztus 29-ig tízmilliárd forintos beruházással megújul a csata emlékhelye. Emellett megépül az útvonal az M6-os autópálya és Mohács között, valamint a nagyharsányi síkon is fel fogják újítani a 1687-es győztes mohácsi csata emlékhelyét, amely a törökök kiűzését szimbolizálja. A város vezetése kormányzati támogatást kér a tervezett fejlesztések megvalósításához.

Lázár János bejelentette, hogy a kormány évente 210 millió forintnyi terhet fog eltávolítani a város válláról azzal a döntésével, hogy 2025-től átvállalja a kompközlekedés költségeit a híd megépítéséig, valamint hozzájárul a határkikötő fenntartásához is.

Pávkovics Gábor azt emelte ki, hogy a Mohács térségében megvalósuló hatalmas közlekedési fejlesztések két régióra is pozitív hatást gyakorolnak majd, egyben lehetővé teszik, hogy Mohács kilépjen jelenlegi agrárszerepéből és jelentős logisztikai, ipari központtá váljon.

Related posts