Az Audi egyéni költséglimitje nem nyerte el az ellenfelek tetszését | M4 Sport


A 2026-os évre tervezett átfogó szabályváltozások a Forma-1 világában a pénzügyi kereteket is jelentősen befolyásolják: a javaslatok között szerepel a költségvetési korlát emelése, amely így a korábbi 135 millió dollárról 215 millióra nőne. A F1 vezetése ezt a döntést részben az inflációval indokolja, hangsúlyozva, hogy a változtatások szükségesek a sportág fenntarthatósága és fejlődése szempontjából.

Nemrégiben olyan hírek láttak napvilágot, miszerint az Audi esetében eltérő szabályozás lép életbe. Ennek hátterében a brit (ahol a tíz csapatból hét működik) és az olasz (két csapat pedig itt található) átlagbérek és a svájci átlagfizetések közötti jelentős eltérés áll. Jelenleg a brit átlagfizetés körülbelül 54 ezer dollár, az olasz 47 ezer, míg a svájci bér 79 ezer dollárra rúg.

Tehát az Audi, miután átvette a Sauber svájci központját és munkatársait, várhatóan jelentősen nagyobb bérköltségekkel néz szembe, mint a versenytársai. Ennek következményeként könnyítést kaphatnak, mivel valószínű, hogy a rájuk vonatkozó költségkeret is magasabbra emelkedik.

Nem meglepő módon a riválisoknak nem tetszik a javaslat, amit a Haas csapatfőnöke, Komacu Ajao szerint még nem véglegesítettek. "Miért kapna mentességet a svájci csapat? Mindenki maga dönti el, hol építi fel az alakulatot. A bérkülönbségek London és Oxford meg Észak-Anglia között számítanak? Hol húzzuk meg a határt? Az összes előnyt meg kellene vizsgálni" - fogalmazott.

"A svájci helyzetek is mutathatnak eltérő jellemzőket. Emlékszem, régebben szerettem volna felvenni egy embert a Saubertől, aki szenvedélyesen szerette a hegyeket és a síelést. Ezért nem volt kedve Angliába utazni. Ebbe az összefüggésbe számos tényező is beletartozhat, amelyeket érdemes figyelembe venni. Kockázatos kijelenteni, hogy valami, valahol drágább. Például a sör árát is elemezhetnénk, és mondhatnánk, hogy az drágább, így indokolt lenne a mentesség. Tulajdonképpen bárhol és bármikor meg lehet változtatni a dolgokat." - magyarázta.

A szakember szerint minden tényezőt lehetetlen számításba venni, ezért tartja igazságtalannak, hogy csak egyet vesznek figyelembe. "Minél jobban belemegyünk a részletekbe, annál több új problémával szembesülhetünk. Nem tudom, hogy az érdekes-e a jó szó... de a Sauberen kívül ezt mindenki ellenzi. Nem tudom, az FIA miért szorgalmazza. Ha nem vizsgálunk meg minden dimenziót, nehéz igazságosnak lenni. De meg lehet vizsgálni minden dimenziót? Nem hiszem. Őszintén, veszélyes is."

Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses részlegének vezetője, Austinban adott interjújában a költséglimit módosításának védelmére kelt. "Világosan láttuk, hogy egyes országokban a bérek lényegesen magasabbak, míg más helyeken a megélhetési költségek is eltérőek" - osztotta meg tapasztalatait. "Én is érzékelem ezt, hiszen Genf a lakóhelyem. Amikor besétálok a szupermarketbe, mindig eszembe jut ez a különbség" - kezdte mondanivalóját.

Related posts