Évente több milliárd forintos veszteséget idéznek elő Magyarországon a hamisítványok, legyen szó élelmiszerekről vagy italokról.

Miközben Magyarországon az élelmiszer- és italpiacon évente körülbelül 39 millió euró (nagyjából 16 milliárd forint) esik áldozatul a hamisítványoknak, és több mint 270 munkahely szűnik meg ennek következtében, addig az Európai Unió szintjén a hamisítványok évente elképesztő 2289 milliárd eurós értékű veszteséget okoznak, ami közel 5700 munkahely elvesztésével jár.
A hamisított termékek gyakran a luxuscikkek világával, valamint a ruházati és divatiparral kerülnek összefüggésbe. Azonban a 2022-es szellemi tulajdonhoz fűződő jogok bűncselekményeinek kockázatértékelése meglepő eredményeket hozott. Kiderült, hogy az élelmiszerek, különösen a sütemények, tésztafélék, chipsek és édességek, 2020-ban a második leggyakrabban lefoglalt termékcsoportot alkották az Európai Unió külső határain. Ez a tendencia rávilágít arra, hogy a hamisítványok nemcsak a divat világában, hanem az élelmiszeriparban is jelentős problémát jelentenek.
A legfrissebb kutatások aggasztó mértékben mutatják, hogy a bűncselekmények száma egyre nő. Az Europol által 2025-re tervezett felmérés (SOCTA) rávilágít arra, hogy az e-kereskedelem robbanásszerű növekedése új lehetőségeket teremtett a hamisítók számára, különösen a hamisított élelmiszerek piacán. Ez a tendencia a fogyasztók számára egyre nehezebbé teszi a valódi termékek kiszűrését. A bűnözők ügyesen manipulálják az élelmiszerek címkéit és csomagolását, sőt, még a gyártási folyamatokat is módosítják, főként a drágább termékekre fókuszálva.
A helyszíni bűnüldözési akciók rávilágítottak a helyzet súlyosságára. Az Europol és az Interpol évente lebonyolított közös OPSON művelete során 2024-ben összesen 91 millió euró értékben foglaltak le hamisított és alacsony minőségű élelmiszereket.
"A hamis élelmiszerek és italok elterjedése komoly közegészségügyi kihívásokat vet fel. Kampányunk célja, hogy a fogyasztók hozzáférjenek a szükséges tudásanyaghoz, amely segíti őket abban, hogy megóvják magukat, és ezzel párhuzamosan támogassák azokat a törvényes vállalkozásokat, amelyek tiszteletben tartják az uniós minőségi szabályozásokat. Ez egy közös harc, amelyben a hatóságok, gyártók és fogyasztók együttműködése elengedhetetlen" - hangsúlyozta João Negrão, az EUIPO ügyvezető igazgatója.