Változatos és izgalmas időszakot él át a magyar felsőoktatás! 12 egyetemünk büszkélkedhet azzal, hogy a világ legjobbjai között található, ami nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi színtéren is elismerést jelent.

A magyar felsőoktatás helyzete kiemelkedő, hiszen jelenleg 12 intézményünk a legjobbak között szerepel. A versenyszféra képviselőinek bevonásával sikerült nem csupán a gazdasági igényekhez igazítani a képzési programokat, hanem új lehetőségeket is teremteni az innovációk és kutatások számára. Ezt a nyilatkozatot tette a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) államtitkára, aki a felsőoktatás, szakképzés és felnőttképzés területéért, valamint a fiatalokért felelős, hétfőn Nagykőrösön.
Varga-Bajusz Veronika a 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Szekciójának megnyitó ünnepségén hangsúlyozta, hogy a tudományos diákköri konferencia már hét évtizede gazdag hagyományokkal bír. Különösen izgalmas, hogy most egy olyan ágazat nyitja meg kapuit előttünk, amely a jövőnket alapjaiban formálja, tele van innovációs lehetőségekkel: a tanulás és tanítás módszertani, tudástechnológiai területe. Veronika emlékeztetett arra is, hogy a pedagógiai megközelítéseknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó környezethez. A mai fiatalokkal való kommunikáció már gyökeresen eltér attól, ahogyan a korábbi generációkkal tettük, hiszen hatalmas különbségek mutatkoznak az Y és az alfa generáció érdeklődési köre között is.
Az oktatási államtitkár rámutatott, hogy a fiatalok elérése ma rendkívüli kihívások elé állít minket, de egyben óriási lehetőségeket is kínál. Ez a tudományterület varázsa, hiszen lehetőség nyílik például a mesterséges intelligencia integrálására az oktatásba, valamint új tudástranszfer színterek kialakítására. Emellett hangsúlyozta a tantárgyak közötti összefüggések és különböző alkalmazások fejlesztésének fontosságát. Elmondása szerint a Pannónia Ösztöndíj Program elindítása valóban hatékony választ jelentett a kormány részéről a magyar hallgatókat ért igazságtalan támadásokra, különösen az Erasmus programból való kizárás kapcsán.
A KIM államtitkára bejelentette, hogy átalakulás előtt áll a tanár- és tanítóképzés rendszere. Elmondta, hogy bár a folyamat még kísérleti fázisban van, bízni lehet abban, hogy hamarosan véget ér az a megújítási ciklus, amely kiemelt hangsúlyt helyez a tanártanító képzésekre. Ez a lépés jelentős előrelépést jelent a gyakorlatorientált és értékközpontú oktatás irányába. Az államtitkár kiemelte, hogy ennek keretében az egyetemek már nem más tudományágakkal összevonva, hanem önállóan képezik a tanítói hallgatókat, továbbá a gyakorlati képzés arányát 25%-ra emelik. "Fontos, hogy a köznevelésben dolgozó pedagógusok aktív bevonása is középpontba kerüljön, így a hallgatók valódi tapasztalattal rendelkező szakértőktől tanulhatnak az egyetemi képzés során, ezzel segítve a jövő tanárainak felkészülését" - tette hozzá az államtitkár.
Hozzátette, hogy fontos változás idéntől, hogy a Klebelsberg Ösztöndíj Programot újragondolta a kormány, így mindazok, akik tanárnak vagy tanítónak tanulnak, a megújított program keretében már havi 100 vagy 150 ezer forint ösztöndíjra jogosultak havonta, attól függően, hogy milyen szaktárgyat tanulnak vagy mely régiókban vállalják az elhelyezkedést. Már az első meghirdetés kiemelkedően sikeres volt, hiszen több mint 1000 fővel nőtt az ösztöndíjasok száma - tette hozzá az államtitkár.
Az államtitkár hangsúlyozta, hogy a hagyományokban gazdag OTDK nem csupán megőrzésre érdemes, hanem fejlődésre is szüksége van. Ennek kapcsán kiemelte, hogy "kiemelkedő eredmény, hogy az előző kiíráshoz viszonyítva 17 százalékkal nőtt a jelentkezők száma, ami összesen 5500 benevezett pályamunkát jelent."